کاتالیست

  کاتالیست


کاتالیست پلاتین-آلومینا به عنوان یک ماده ی کاربردی برای تصفیه گازهای خروجی صنعتی به کار می رود. کاتالیست پلاتین-آلومینا به نوعی جامد اطلاق می شود که بر پایه ی آلومینا است که توسط پلاتین اصلاحاتی بر روی آن انجام گرفته است. این مدل از آرایش، یک تکنولوژی نوین است که پژوهشگران برای حذف آلاینده های آلی ابداع کرده اند که باعث جلوگیری از فرار آلاینده ها از مسیر خروجی گازهای ابداع شده است.

زمانی که در محل خروجی گازها کاتالیست پلاتین-آلومینا نصب می شود فرایند اکسیداسیون ترکیبات آلی که در گازها وجود دارند و بسیار سمی و مضر هستند و باعث آلودگی هوا می شوند را می توانند حذف نموده و مانع ورود آن به محیط زیست شوند. این فرایند در حضور کاتالیزور در دمای 100 درجه سانتی گراد یا کمتر از این میزان می باشد. پلاتین آلومینا به عنوان یک کاتالیست از مقاومت حرارتی نزدیک به 200 درجه سانتیگراد برخوردار است. اما بر اساس پژوهش ها اگر از این دما فراتر رود عملکرد کاتالیزور از بین نمی رود و پایداری خود را حفظ می نماید.

علت استفاده از کاتالیست پلاتین-آلومینا چیست

کاتالیست پلاتین-آلومینا به عنوان یک کاتالیزور است که بر پایه ی آلومینای مقاوم ارائه شده است. مهم ترین ویژگی این متریال پایداری حرارتی فوق العاده ی آن است. در گذشته به صورت معمول از کاتالیزور های با پایه ی پلاتین برای بازیابی فلزات گرانقیمت استفاده می کردند. اما این شیوه معایب بزرگی داشت. در این روش پراکندگی ذرات فلزات بسیار بالا بود به این دلیل که قطر آن ها با همدیگر متفاوت بود. این مسئله باعث می شد که ذرات فلزات از بستر کاتالیزور پراکنده شود.

از سوی دیگر زمانی که در فرایند بازیابی درجه ی حرارت افزایش پیدا می کرد سطح کاتالیزور به تدریج کاهش پیدا می کند این امر در پایان بر روی راندمان بازیابی تاثیر نامناسبی می گذارد. این عملکرد باعث می شود که طول عمر کاتالیزور به شدت دچار افت می شود.

کاتالیست پلاتین-آلومینا توسط پژوهشگران برای استفاده در دماهای بالا ابداع شده است. به این شکل تفکیک و جداسازی یا بازیابی فلزات گرانقیمت همچنان بر بستری از کاتالیست آلومینا به همراه پلاتین همچنان مورد توجه است. چیزی که باعث کاربرد زیاد این نوع کاتالیست در حذف آلاینده های فراری شده است در واقع مقاومت بالای آن در برابر حرارت و رطوبت است. بستر آلومینا به هیچ عنوان به فرسودگی و سایش دچار نمی شود. استفاده از این متریال ها از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه است.

  کاتالیست پلاتین-آلومینا
کاتالیست پلاتین-آلومینا

کاتالیست ها بر چه پایه ای عمل می کنند

کاتالیست پلاتین-آلومینا به خواص فیزیکی و ساختار آن بستگی دارد. این ویژگی ها با خواص فیزیکی و ساختمانی پایه ی کاتالیست به شکل مستقیم ارتباط دارد. آلومینا به عنوان یکی از پرکاربردترین متریال هایی است که در صنایع شیمیایی و تولیدات صنعتی وابسته به آن به کار می رود. با توجه به جایگاهی که کاتالیست های کلاسیک در علوم مهندسی دارند آلومینا به عنوان یک کاتالیزور بسیار حائز اهمیت است. آلومینا در کنار عملکردی که به عنوان یک کاتالیست دارد به عنوان پایه ی کاتالیست ها مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از فلزاتی که در این زمینه استفاده می شود پلاتین است.

ترکیبی که در این کاتالیست ها وجود دارد باعث می شود که پس از انجام فرایند کلی و انجام وظیفه ی خود مجددا احیاء شوند.  در کاتالیست ها به شکل متناوب امکان دارد که کاتالیست سطحی را که آماده کنند تا در آن واکنش دهنده ها  فعال شوند را به همدیگر اتصال دهند.به زبان ساده تر کاتالیست ها باعث می شوند که این سطوح با همدیگر تعامل پیدا کنند. به این دلیل است که واکنش به وسیله واکنش دهنده ها به سادگی انجام می گیرد. محصولاتی که بعد از این فرایند تشکیل می گردند از شاخک های کاتالیست رها می شوند.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد : اهمیت استفاده از کاتالیست آلومینا

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *