صــنایع کاشی و سرامــیک

_

یکی از مهمترین موارد کاربرد آلومینا استفاده از آن برای لعاب کاشی و سرامیک انواع ظروف چینی و سرویس‌های بهداشتی می‌باشد. یک تعریف ساده و کوتاه از لعاب کاری عبارت است از غوطه‌ور کردن یک قطعه در محلولی که دارای ترکیب شیمیایی با خواص فیزیکی و شیمیایی متفاوت است؛ محلول لعاب بر روی قطعات، پوشش داده مي‌شود و زمانی که در کوره در درجه حرارت بالا قرار می‌گیرد، بر روی سطح مورد نظر، تثبیت می‌شود. پوشش لعاب پس از پخت سبب براقیت و افزایش کیفیت سطحی می‌گردد.

از آنجایی که در طول فرایند لعاب کاری سرویس‌های چینی، انواع کاشی و سرامیک، درجه حرارت فوق العاده بالا، اِعمال می‌‌شود، در لعاب این محصولات باید ترکیباتی به کار رود که از نظر مقاومت حرارتی و خواص فیزیکی در بهترین شرایط قرار داشته باشند. اکسید آلومینیوم یا آلومینا با نقطه ذوب معادل 2050 درجه سانتیگراد به عنوان  یک ماده مناسب برای استفاده در لعاب مورد توجه قرار گرفته است.

ساختار سخت و مقاوم آلومینا به عنوان یک ترکیب معدنی موجب شده استفاده از آن برای ایجاد لعاب محکم و بادوام در صنایع کاشی و سرامیک، تولید ظروف چینی و سرویس‌های بهداشتی بسیار مورد استقبال قرار گیرد. امروزه شاهد آن هستیم که لعاب‌های ساخته شده از آلومینا می‌توانند تا بیشتر از ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد حرارت را تحمل کند.

یکی دیگر از مزایایی که کاربرد آلومینا را به عنوان یک ماده لعاب کاری توجیه ساخته است، سختی و مقاومت شوك پذيري فوق العاده بالای لعابی است که پس از خروج از حرارت، بر روی محصولات به وجود می‌آورد. همان طور که می‌دانید محصولات کاشی و سرامیک، تمام ظروف چینی و حتی سرویس های بهداشتی در برابر خراشیدگی، شوك حرارتي یا مواد اسیدی بسیار مقاوم هستند؛ این ویژگی در این محصولات ناشی از کاربرد آلومینا به عنوان ماده مناسب در لعاب کاری آنها است.

آلومينا علاوه بر افزايش خواص‌هاي نظير استحكام مكانيكي، شمك پذيري حرارتي و سختي قادر به ايجاد سطحي مات، نيمه مات و شيشه‌اي در سطح لعاب گردد. علاوه بر اين سراميك‌هاي آلومينا به علت داشتن مقاومت حرارتي قابليت ثبات ابعادي پس از پخت را دارا هستند.

از مهمترين ويژگي هاي آلومينا مخصوص لعاب مي توان به موارد زير اشاره نمود:

  • متوسط اندازه دانه D50
  • خلوص شيميايي
  • ميزان فاز آلفا
  • سطح ويژه BET
  • دماي كلسيناسيون
Calcined alumina Dry Hydrate
Hard calcined Medium calcined Low calcined
Engobes & Glazes
Opacification
Antislip
Frits
Tableware & Sanitary ware

کاشی و سرامیک‌های مورد استفاده در ساختمان، باید از نطر استحکام، پایداری و طول عمر از خواص بسیار عالی برخوردار باشند. برای دست یابی به این ویژگی‌ها باید کاشی و سرامیک‌ها شامل لایه ها و ترکیبات خاصی باشند. از این رو کاشی‌ها دارای چندین لایه است که هر کدام دارای ویژگی‌های خاص خود است.

اولین لایه، بنده کاشی است که ساختار و استحکام کلی کاشی را شامل شده و دارای اهمیت بسیار بالایی است. سپس لایه انگوب بوده که باعث ایجاد یک پوشش بر روی رنگ طبیعی بدنه استفاده می­شود. لایه بعد شامل لعاب (مات یا براق) بوده و بعد از لعاب رنگ نهایی و طرح کاشی است. حال ممکن است یک لایه ضدلغزش با توجه به کاربرد کاشی در انتها به عنوان لایه آخر نیز اضافه شود.

آلومینای سرام پودر به صورت کلی دارای یک محدوده رنج از آلومینا با ویژگی‌های مختلف است که می‌­تواند در تمامی لایه‌های مختلف کاشی مورد استفاده قرار گیرد.