کاربرد آلومینا در صنعت آب و فاضلاب چیست

کاربرد آلومینا در صنعت آب و فاضلاب چیست


کاربرد آلومینا در صنعت آب و فاضلاب چیست؟ همان طور که می دانید آلومینا به عنوان یک جاذب مناسب شناخته می شود که برای جذب ناخالصی ها و حذف یون ها در منابع آبی مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از مهم ترین موارد که در ارتباط با آب آشامیدنی وجود دارد حذف فلوراید از آب می باشد که با سلامتی انسان ارتباط مستقیمی دارد. این فرایند به وسیله ی جاذب های آلومینایی انجام می گیرند.

استفاده از جاذب های آلومینا در صنعت آب و فاضلاب

در ادامه ی کابرد آلومینا در صنعت آب و فاضلاب باید بگوییم که غشاهای سرامیکی یکی از انواع جاذب ها هستند که معمولا از آلومینا، زیرکونیا و تیتانیا تشکیل شده اند یا به صورت ترکیبی از این متریال ها هستند. تا به امروز شاهد هستیم که اغلب غشاهای سرامیکی را از آلومینیا می سازند که علت این امر پایداری حرارتی، ساختاری و شیمیایی این متریال می باشد. مهم ترین چالشی که غشاهای سرامیکی دارند احتیاج به دماهای سینتر بالا است یعنی دمایی تا حدود 1500 درجه سانتیگراد، در زمان ساخت است. این دما برای ایجاد برقراری و تناسب میان پایداری مکانیکی و تخلخل در غشاهایی که از پودر آلومینا درست شده اند با ابعاد میکرونی احتیاج است. نکته ی مهمی که در این جا وجود دارد این است که برای ایجاد این حرارت انرژی زیادی لازم است و پودر آلومینا نیز از قیمت بالایی برخوردار است. بنابراین هزینه ی غشاهای سرامیکی بسیار بالا می رود. از طرف دیگر هزینه زمانی که برای این فرایند نیاز است نیز بسیار بالا می باشد.

استفاده از آلومینا برای تصفیه آب

آلومینا
آلومینا

در ادامه کاربرد آلومینا در صنعت آب و فاضلاب باید بگوییم که این ماده را به شکل گلوله های فعال شده وجود دارد که به شکل گسترده ای در صنعت آب و فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از آلومینا در صنعت آب و فاضلاب معمولا با عنوان دفع فلوریداسیون فعال شناخته می شود. از این ماده با عنوان بوکسیت فعال شل شده را یاد می کنند. این متریال جامد از تخلخل و پراکندگی بالایی برخوردار است.استفاده از گلوله های آلومینای فعال شده استفاده به عنوان دارای ویژگی هایی نظیر جذب بالای آب، تسریع در خشک شدن، عدم انبساط، حل شدن در آب، مقاومت در برابر ترک خوردگی و تغییر شکل پس از جذب کردن آب را به دنبال دارد.

بیش از 50 درصد آلومینای تولید شده در دنیا برای مصارف صنایع کاغذ و مقوا سازی استفاده می شود. اما بعد از این مورد پرکاربرد ترین مصرف این متریال استفاده از آن در صنعت تصفیه ی آب و فاضلاب می باشد. این متریال دارای مولکول هایی با ساختار سه ظرفیتی است که قادر است ذرات معلق شناور در آب را به همراه میکروارگانیزم ها به خود جذب کند. به همین دلیل است که برای رفع تیرگی و کدر بودن آب از این متریال استفاده می شود.

شیوه استفاده از آلومینا در صنعت آب و فاضلاب

یکی دیگر از مواردی که وجود دارد نحوه ی استفاده از آلومینا در صنعت آب و فاضلاب است. روش افزودن و اندازه دوز مصرفی معمولا تحت تاثیر موقعیت متفاوت و فرایند تصفیه قرار دارد. برای مثال اگر از این متریال را برای شفاف سازی و تصفیه آب استخرها و دریاچه های مصنوعی به کار می گیرند. این فرایند را قبل از رد شدن آب از فیلترهای تصفیه انجام می دهند. در اکثر استخرهای شنا با کمک این فرایند ساده 99 درصد از ناخالصی های آب را از بین می برند. بی شک استفاده کردن از این متریال برای تصفیه پسماند ها یا فاضلاب های صنعتی و شیرابه های زباله با دوز مصرف متفاوت استفاده می شود.

ویژگی های استفاده از آلومینا در صنعت آب و فاضلاب

کاربرد آلومینا در صنعت آب و فاضلاب چیست
کاربرد آلومینا در صنعت آب و فاضلاب چیست

این ماده بدون بو غیر سمی می باشد که برای حذف فلوراید و آرسنیک مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از آلومینا به عنوان دفع کننده ی فلوراسیون آلومینا فعال باعث می شود که هزینه ها به میزان زیادی کاهش پیدا کند. همچنین نیاز به سرمایه گذاری و هزینه ی عملیاتی بالا نخواهد داشت. استفاده از آلومینا در حذف فلوراید از آب در مقایسه با دیگر روش های مرسوم از مزیت های بازسازی کننده ای برخوردار است. توزیع بالای فلوراید در آب های زیر زمینی باعث می شود در مدت زمان طولانی افراد دچار مسمومیت های مزمن، آسیب های جدی به دندان و استخوان ها بشوند. با توجه به این موارد استفاده از آب با میزان فلوئور بالا خطرات جدی را به دنبال دارد. براساس استانداردهای بین المللی میزان فلوراید موجود در آب باید نباید بیشتر از یک میلی گرم در لیتر باشد. در حال حاضر مشاهده می شود که استفاده از روش های فیلتراسیون جذب فیزیکی معمولا در پروژه هایی با هدف تصفیه آب و دکلراسیون رواج دارد. در حقیقت آب حاوی فلوئور را از لایه ی فیلتر آلومینای فعال شده در سطح خاصی عبور می دهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *