کاتالیست آلومینا

  کاتالیست آلومینا


کاتالیست آلومینا چیست و چه کاربردی دارد

کاتالیست آلومینا به عنوان یکی از متداول ترین و گسترده ترین نوع کاتالیزورهایی است که در صنایع پالایشگاهی کاربرد دارد. این متریال را به شکل معمول در فرایندهای بسیار مهم پالایش نفت خام به کار می برند. این فرایند را در صنایع شیمیایی با عنوان هیدروکراکینگ می شناسند. با توجه به اهمیت نقشی که کاتالیست آلومینا در انجام واکنش های شیمیایی دارد قصد داریم در ارتباط با این عملیات به یک بررسی ساده بپردازیم.

هیدروکراکینگ چیست

هیدروکراکینگ به عنوان یک فرایند شیمیایی محسوب می شود. این ترکیب برای تبدیل کردن هیدروکربن هایی با نقطه ی جوش بسیار بالا در پالایش نفت استفاده می شود. هیدروکربن هایی که بر اثر این فرایند در روغن های نفت خام به وجود می آید بسیار ارزشمند هستند و اغلب به ترکیباتی تبدیل شوند؛ که از نقطه ی جوش کمتری برخوردار هستند. این نوع ترکیبات شامل مواردی مانند روغن دیزل، بنزین، کروزن و … هستند. این ترکیبات به شکل معمول در دما و فشار بالایی به وجود می آیند.

کاتالیست آلومینا این قابلیت را دارد که در فرایند هیدروکراکینگ استفاده شود. به این ترتیب دما و فشار را به میزان زیادی کاهش می دهند. ترکیبات کاتالیست هیدروکراکینگ از مواد فعال شده می باشد. این مواد سطح مقطع بالایی دارند و از لحاظ حرارتی بسیار پایدار می باشد. این کاتالیست ها به دلیل قیمت مناسبی که دارند بسیار مورد توجه قرار گرفته اند.

  کاتالیست آلومینا
کاتالیست آلومینا

کاتالیست آلومینا اصلاح شده چیست

کاتالیست آلومینا از همه ی ویژگی های مربوط به یک کاتالیست مناسب برای انجام فعالیت های هیدروکراکینگ برخوردار است. بعضی از محققان در این زمینه پژوهش هایی را انجام داده اند و این امکان را به وجود آورده اند که برای انجام این فرایند ترکیبات جدیدی را تولید کنند. این ترکیبات پیشرفته تر هستند و موجب تسریع در عملکرد این فرایند ها می شوند. به این شکل محققان امیدوار هستند که راندمان و بهره وری هیدروکراکینگ را افزایش بدهند.

کاتالیست آلومینا اصلاح شده با مولیبدن- نیکل بر اساس یک  پژوهش این امکان را به وجود می آورد؛که در فرایندهایی که مربوط به واکنش های پتروشیمیایی است مورد استفاده قرار بگیرد. این کاتالیست از ویژگی های فیزیکوشیمیایی برخوردار است. به وسیله ی روش های میکروسکوپ الکترونی پویشی و پراکندگی اشعه ی ایکس و دیگر روش های سنجش طیف مورد بررسی قرار می گیرد. بر اساس این تحقیقات ثابت شده است که فعالیت های کاتالیست آلومینا اصلاح شده که در بالا توضیح دادیم در فرایند هیدروکراکینگ عملکرد بسیار مطلوبی دارد. برای تهیه ی سنتز این نوع کاتالیزور می توانید از اکسید مولیبدن ، سولفات پتاسیم آلومینیوم و کریستال های اکسید نیکل استفاده کنید.

ویژگی های کاتالیست آلومینیوم

آلومینای فعال شده یا کاتالیست آلومینیوم به عنوان یک نوع کاتالیزور عمل می کند. این ترکیب به شکل یک متریال بی اثر در فرایندهای پتروشیمیایی به کار می رود. یکی از مهم ترین فرایندهایی که به وسیله ی کاتالیست آلومینا انجام می گیرد بازیابی گوگرد در پالایشگاه های نفت و گاز است. این شکل از آلومینا دارای قابلیت های ویژه ای است که علاوه بر کاتالیزور در نقش خشک کن و جاذب نیز به کار می رود. از دیگر موارد استفاده از آلومینای فعال شده استفاده از این ماده در فرایندهای بایر برای سنتز و کلسیناسیون مورد استفاده قرار می گیرد.

کاتالیست آلومینا یک نوع جامد است که به عنوان جاذب تاثیر زیادی دارد. این ویژگی باعث می شود که از این شکل آلومینا برای حذف رطوبت در صنایع گاز مورد استفاده قرار بگیرد. این شکل از آلومینا در تصفیه ی آب به کار می گیرند /آلومینا به عنوان یک جاذب قوی و مقرون به صرفه برای از بین بردن فلوراید مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده می تواند سایر آلودگی ها مانند آرسنیک، سرب و گوگرد را از بین ببرد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *