آلومینا

آلومینا


جاذب آلومینا به دلیل قابلیت ها و ویژگی هایی که دارد به عنوان یک جاذب مطلوب برای جذب تعداد زیادی از ترکیبات شیمیایی به کار می رود. این متریال در صنایع گوناگون کاربردهای فراوانی دارد. یکی از مهم ترین کاربردهای آلومینا استفاده از آن به عنوان یک بستر جاذب برای حذف یون های فلزی سمی و سنگین است.با توجه به وجود این فلزات سنگین در صنایع مختلف همچنین به دلیل حضور در فاضلاب های صنعتی امکان سرایت مقادیر زیادی از این مواد به آب های زیرزمینی و آشامیدنی وجود دارد. برای حل این مشکل معمولا در تصفیه خانه ها از جاذب آلومینا برای حذف این یون های سمی استفاده می کنند.

فلزات سمی که به میزان قابل توجه ای در آب تصفیه خانه ها وجود دارند شامل کروم، مس، سرب، جیوه، آرسنیک، کادمیوم می شود که حذف آن ها از آب مصرفی به عنوان یک مسئله ی چالش برانگیز به شمار می رود. آبی که از تصفیه خانه ها وارد لوله کشی شهری می شود باید فاقد این فلزات سمی باشد بنابراین لازم است که با استفاده از آلومینا به عنوان جاذب باعث می شود که که این فلزات حذف بشوند.

چگونه جاذب آلومینا در تصفیه خانه ها یون های سمی و سنگین را حذف می کنند

جاذب آلومینا این قابلیت را دارد که در طی یک فرایند جذب سطحی یون ها سمی را در تصفیه خانه ها حذف کند. این جاذب از قابلیت نگهداری یون های فلزی برخوردار است و به عنوان یک جامد می تواند با راندمان بالا این کار را انجام بدهد. این جاذب علاوه بر حرف یون های سمی امکان جداسازی ترکیبات بیولوژیکی، ترکیبات آلی و معدنی را که در تصفیه خانه ها وجود دارند در مقادیر بسیار کم دارد.

فرایند تبادل یونی به عنوان متداول ترین شیوه است که بر اساس آن در تصفیه خانه ها مکانیسم جذب یون های فلزی انجام می گیرد. در طی این فرایند یک بستر جامد لازم است که از تخلخل مناسب برخوردار باشد. این بستر به عنوان جاذب به کار می رود و یون های فلزی که در اندازه های متفاوتی هستند درون آن به دام خواهند افتاد.

جاذب آلومینا
جاذب آلومینا

مزایای استفاده از روش حذف یون های سمی

جاذب آلومینا در تصفیه خانه ها مورد استفاده قرار می گیرد و دلیل این امر بازدهی بالا و مقرون به صرفه بودن آن است. یکی دیگر از دلایل استفاده از آلومینا به عنوان جاذب قابلیت بازیابی این متریال است که به سادگی انجام می گیرد. همین امر باعث شده که مصرف آلومینا در تصفیه خانه ها با صرفه باشد. با ایجاد تغییرات در پی اچ محیط و فرایند جذب سطحی این امکان وجود دارد که به شکل انتخابی یون های فلزی را جداسازی کنید.

جاذب آلومینا را معمولا در تصفیه خانه ها در کنار زیرکونیا، سیلیکا و زئولیت ها به کار می برند تا امکان ارائه ی خواص بهتری را داشته باشد. مهم ترین خواصی که جاذب آلومینا دارد شامل ایجاد سطح پایدار، بالاتر و سختی بیشتر می شود.

همانطور که می دانید یون ها و فلزات سنگین به عنوان عناصر سمی شناخته می شوند و تخلیه ی آن ها در طبیعت علاوه بر آسیب زدن به انسان ها برای محیط زیست نیز بسیار زیان بخش است. از این رو برای حذف آن ها از جاذب هایی استفاده می شود که بیشترین قدرت جذب را داشته باشند. جاذب آلومینا از قدرت جذب فوق العاده ای برخوردار است. آلومینا علاوه بر فلزاتی که در بالا اشاره کردیم قدرت حذف فلزات سمی دیگر مانند نیکل و کبالت را نیز دارد. میزان استفاده از این ماده برای حذف یون های سمی بر اساس شرایط و میزان غلظت فلزات می باشد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *