نانو ذرات

نانو ذرات


نانوذرات آلومینا در داروسازی کاربرد زیادی دارد. این ذرات از قابلیت های شگفت انگیزی برخوردار هستند که امروزه در صنایع پزشکی و داروسازی کاربرد زیادی دارند. علت استفاده از این نانوذرات ها اندازه ی آن ها است. این ذرات دارای خواص فیزیکی و شیمیایی متفاوتی هستند. این خواص به صورت ویژگی های نوری یا الکتریکی خاص یا خواص کلوئیدی هستند که در زیر نور میکروسکوپ های معمولی قابل مشاهده نیستند. نانوذرات آلومینا با استفاده از میکروسکوپ های الکترونی قابل مشاهده هستند.

کاربردهای  آلومینا در صنعت داروسازی

شیمی درمانی: یکی از پروسه های درمانی که برای بیماران سرطانی تجویز می شود شیمی درمانی می باشد. با استفاده از نانو ذرات ها نظیر نانو ذرات ها مانند  SLN، Liposomeها داروهای مربوط به شیمی درمانی را به بافت مورد نظر می رسانند. با استفاده از این روش هدف گذاری با درصد خطای پایین تری انجام می گیرد.

نانوذرات اکسید آلومینا از قابلیت آنتی باکتریال برخوردار است. این ذرات قابلیت مهار کنندگی بر رشد میکروارگانیسم ها دارد. این قابلیت باعث می شود که از این ذرات به صورت گسترده ای در فرمولاسیون دارویی استفاده شود. استفاده از این نانو ذرات باعث شده است که عملکرد داروها افزایش پیدا کند. با استفاده از این متریال در صورت تحویل دارو عوارض جانبی به شکل چشمگیری کاهش می دهند.

پایداری نانو ذرات آلومینا باعث شده که این متریال به عنوان یک گزینه ی مناسب برای انتقال داروهای درون وریدی تبدیل شود. این نانو ذرات را به بخش های از بدن که از پی اچ پایینی برخوردار هستند تزریق می کنند. امکان دارد که برخی از نانو مواد پیش از رسیدن به مقصد خود سلول های دیگر را نیز تخریب کنند. یکی از نگرانی های که در سال های اخیر در مورد این نانوذرات وجود دارد امکان مسمومیت با آلومینیوم است. در سال های اخیر نیز ارتباط بین سرطان و آلومینیوم ثابت شده است.

نانو ذرات
نانوذرات آلومینا

نانو ذرات و حمل داروها

نانوذرات اکسید آلومینا را معمولا برای حمل دارو مورد استفاده قرار می دهند. عملکرد این نانوذرات به این شکل است که به دیواره ی شریان های مورد نظر چسبیده می شود و به آرامی و به مرور زمان دارو در داخل بدن افراد آزاد می گردد. یکی از مهم ترین ویژگی های این ذرات تشخیص بافت های آسیب دیده می باشد. عملکرد آن ها به این شکل است که ذرات به بافت چسبیده و محموله ی دارویی خود را به مرور وارد بافت مورد نظر می کنند.

این نانوذرات از سه لایه تشکیل شده اند که قطر آن ها در حدود 60 نانو متر می باشد. بخش بیرونی این نانو ذرات دارای پوششی به نام PEG است و وظیفه ی آن محافظت کردن از داروی در حال تجزیه است. بخش میانی از جنس چربی تشکیل شده است. هسته ی داخلی نانوذرات های اکسید آلومینا حاوی دارو ضد سرطان را که دارای زنجیره پلیمر که نقش آن به عنوان کنترل کننده و منتشرکننده ی داروها می باشد.

نانوذرات آلومینا به عنوان یک تکنولوژی است که در آن لایه های ناشناخته یا دست خورده ی زیادی وجود دارد. این صنعت را در دسته صنایع HighTech  قرار می گیرد. این نانو ذرات از ویژگی های فیزیولوژیکی و نوری برخوردار است. این نانو ذرات به عنوان پرکننده های آرایشی به کار می روند که از بلورهای منفرد برای کاربردهای YAG، کاتالیزور، سرامیک ها و صنایع دیگر به کار می روند. موادی که از ذرات نانو تولید می شوند در صنایع مکانیکی علی الخصوص صنایع برش کاربرد زیادی دارد. بعضی از ویژگی ها که نانو ذارت به واسطه ی آن ها به شکل داروهای کارآمد تولید شده اند باعث شده که سمیت آن ها افزایش پیدا کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *