آلومینا

آلومینا


آلومینای دندانپزشکی یا آلومینا در اشل میکرون به عنوان ساختاری از اکسید آلومینیوم شناخته می شود که سایز آن ها در اندازه ی میکرومتر یا میکرون می باشد. این مقیاس را با عنوان میکروساختار نیز معرفی می کنند. این ترکیب به همراه گاما آلومینا و دیگر ساختارهای نانومتری از این متریال که وجود دارد شناخته شده است. آلومینای میکرون که به آلفا آلومینا نیز مشهور است از لحاظ خواص و ویژگی ها با اشل نانو دارای تفاوت است. مطمئنا از مقیاس نانومتری در صنایع حساس استفاده می کنند.

این قابلیت ها باعث شده است که آلومینای میکرومتری را در سرامیک های پرکاربرد در زمینه ی پزشکی به کار ببرند.

بررسی رفتار ساختاری و مکانیکی آلومینا در اشل میکرون برای سرامیک های دندانپزشکی

آلومینای دندانپزشکی از لحاظ رفتار مکانیکی به شکل قدرتمندی تحت تاثیر ساختار آن در اشل میکرون قرار دارد. علت این امر هم وجود فرج ها و خلل هایی است که در ساختار ترکیب آن وجود دارد. یکی از مهم ترین چالش های پژوهشگران در این زمینه بررسی بهینه سازی خصوصیت مکانیکی آلومینا برای شرایط نامطلوب است.

بر همین مبنا در سال 1999 دو پژوهشگر با نام های ماکورو و پیکونی بر اساس یک پژوهش آلومینای اشل میکرون را به عنوان یک متریال زیستی معرفی کردند که از خلوص بالایی برخوردار است. تخلخل این متریال کمتر از 0/1 % گزارش شده است.

آلومینای دندانپزشکی به عنوان یکی از مهم ترین کاربردهای آلومینا در اشل میکرون است که از آن برای ساخت سرامیک های دندانی استفاده می شود. متریال ترمیم کننده ی دندان از مقاومت بالایی برخوردار است و بر اساس رنگ طبیعی دندان تولید می شود. این مواد شامل ذرات میکرومتری آلومینا می باشند.

برای اینکه از بهینه بودن ویژگی های نوری آلومینا در اشل اطمینان حاصل شود همچنین برای تهیه ترمیم کننده های دندانی طیف سنجی اسپکتروفتومتری را به کار می برند. عبور نور از بافت متریال ترمیم کننده نشان دهنده ی این است که آیا این متریال برای دندان ها مناسب می باشند یا خیر.

آلومینای دندانپزشکی از ویژگی های نوری ترمیم کننده های دندان که دارای ساختار سرامیکی است برخوردار می باشد. این ویژگی ها  شامل انعکاس و جذب نور است. این خصوصیات را بر مبنای پارامترهایی نظیر مینای دندان و ضخامت عاج مورد بررسی قرار می دهند. در حال حاضر آلومینا در اشل میکرون به عنوان یکی از موثر ترین مواد برای ساخت ترمیم کننده های سرامیکی دندان ها به شمار می رود.

سیلر بیوسرامیک

آلومینای دندان پزشکی به عنوان یکی از مهم ترین کاربردهای آلومینا در مقیاس میکرون به شمار می رود.  یکی از مواردی که با این ماده ساخته می شو سیلرهای بیو سرامیکی است.  با استفاده از موادی مانند آلومینا، زیرکونیا، کلسیم، بیواکتیوگلاس و فسفات قابل جذب سیلرهای بیوسرامیک را می سازند. این سیلرها فاقد سم هستند و این امر به عنوان مهم ترین مزیت آن ها به شمار می رود. سیلرهای دندانپزشکی از سازگاری بافت بالایی برخوردار می باشند و در صورتی که از انتهای اپکس رد بشوند باعث ایجاد تحریکات در بافت ها می شوند.

آلومینا در اشل میکرون
آلومینا در اشل میکرون

سیلرهای بیوسرامیک ساخته شده از موادی مانند آلومینا از تغییرات ابعادی و شری کینج بسیار کمی برخوردار هستند. از دیگر ویژگی های این سیلر ها آب دوست بودن آن ها است . هیدروکسی آپاتیت موجود در آن ها باعث می شود که این محتویات با دیواره ی عاج بند شوند. برای ساخت این سیلرها از فناوری های مدرن و پیشرفته ای استفاده می کنند. این مواد در هنگام ست شدن دارای پی اچ زیادی هستند همین ویژگی باعث شده که از خواص آنتی باکتریال بالایی برخوردار باشند. این مدل سیلرها پیش از مخلوط شدن با عنوان پری میکسید شناخته می شوند. علت استفاده از این سیلرها در خدمات دندانپزشکی این است که با رعایت استانداردها و هموژن بودن با استخوان ها ساخته شده اند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *