مولکولارسیو (غربال مولکولی)

مولکولارسیو (غربال مولکولی)


مولکولارسیو (غربال مولکولی) به کمک اکسید آلومینیوم

مولکولارسیو به کمک اکسید آلومینیوم چگونه انجام می گیرد؟ غربال مولکولی و آلومینای فعال شده در ظاهر به همدیگر شبیه هستند. هر دوی این متریال به شکل دانه های کروی کوچک هستند. این ماده به عنوان یک جاذب عمل می کند که امکان جذب مواد را از سطح مولکولی دارد.

مولکولارسیو و آلومینا از ویژگی ترمیم کنندگی برخوردار هستند. یعنی که امکان استفاده ی مجدد از این متریال ها وجود دارد. کافی است این مواد را بعد از پر شدن ظرفیت اشباع به وسیله ی حرارت خشک کرده و دوباره استفاده کنید.

 

ساختار اولیه مولکولارسیو و آلومینا چگونه است

مولکولارسیو و اکسید آلومینیوم دارای تفاوت هایی هستند.  برای درک بیشتر این موضوع به بررسی این دو متریال خواهیم پرداخت. آلومینای فعال شده از اکسید آلومینای با تخلخل بالا ساخته شده است. در حالی که molecular sieve از آلومینوسیلیکات های بلوری فلزی ساخته شده اند. این بدان مفهوم است که منافذی که بر روی molecular sieve موجود است امکان دارند که در اندازه های خاصی شکل بگیرند.

این اندازه ها اغلب می توانند به شکل 13X، A5،A4،A3 باشد. این در حالی است که آلومینای فعال شده منافذ چیزی با عنوان اندازه های مشخصص ندارند. با توجه به مواردی که اشاره کردیم با استفاده از غربال مولکولی امکان جداسازی مولکول های خاصی که در سایزهای خاص هستند در میان سایر مولکول ها وجود دارد. به عنوان مثال می توانید از این روش برای حذف آمونیاک از جریان گاز طبیعی استفاده کنید.

مولکولارسیو (غربال مولکولی)
مولکولارسیو (غربال مولکولی)

ویژگی ها و خواص آلومینا و غربال مولکولی

اکسید آلومینیوم فعال شده از ظرفیت جذب بسیار بالایی برخوردار است. این متریال در مقایسه با مولکولارسیو می تواند میزان بیشتری آب را جذب کند. این قابلیت باعث می شود که آلومینای فعال شده به عنوان یک متریال بسیار حیاتی در کمپرسورهای هوا یا برخی از برنامه های مربوط به پردازش گاز طبیعی مورد استفاده قرار بگیرد.

آلومینای فعال شده این امکان را ندارد که مولکول های خاصی را از همدیگر جدا کند یا طیف گسترده ای از مواد را به خود جذب کند. علت این امر قابلیت جذب هر دو مولکول آب و اتانول توسط آلومینای فعال شده است. با توجه به این مسئله جدایی میان مولکول ها اتفاق نمی افتد. در غربال مولکولی درست است که امکان جذب آب به میزان زیاد وجود ندارد. اما در صورت احتیاج به کاهش آب به میزان بسیار کم تا 1/0PPM به عنوان یک جاذب خوب عمل می کند.

غربال مولکولی چیست

مولکولارسیو در حال حاضر به عنوان یکی از موثر ترین شیوه های حذف آب از گازها و مایعات است. با توجه به اینکه در گذشته برای انجام این کار از آلومینا و سلیکاژل ها استفاده می کردند. اما در حال حاضر مشاهده می کنیم که جاذب هایی که در غربال مولکولی استفاده می شوند نتیجه ی خالص تری را ارائه می دهند. برتری جاذب های غربال مولکولی به دلیل ساختار آن ها است.

این جاذب ها از تخلخل های ریز و یکنواختی تشکیل شده اند که باعث می شوند جاذب ها در غربال مولکولی به عنوان یک گزینه ی ایده آل تبدیل شوند. به این شکل که جاذب های غربال مولکولی از عملکرد بالایی برخوردار هستند. هنگامی که یک مایع یا گاز از غربال مولکولی عبور می کند، ذرات بزرگتر از غربال گذر می کنند. اما ذرات کوچکتر جذب می شوند. این فرایند برخلاف فیلترهای دیگر است که در آن ماده ی جذب شده به دام می افتد. به این ترتیب هنگامی که آب به جاذب غربال مولکولی نفوذ پیدا می کند در آن گرفتار می شود و به وسیله ی تخلخل ها حفظ می شود. این عملکرد باعث می شود که آب موجود از گاز یا مایع جدا شود. به این شکل به وسیله ی غربال مولکولی می توانید گاز یا مایع بدون آب را تولید کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *